Elementi Appuntati
Attività recenti
-
Post is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream.
-
Il nuovo museo verde di Atene
Lo studio Tsolakis Architects, vincitore del concorso di architettura, realizzerà il nuovo museo archeologico da costruire nel Parco dell'Accademia di Platone, ad Atene. Il progetto si compone di due elementi principali da armonizzare: la città e il bosco racchiuso...Il nuovo museo verde di AteneLeggi altro
Lo studio Tsolakis Architects, vincitore del concorso di architettura, realizzerà il nuovo museo archeologico da costruire nel Parco dell'Accademia di Platone, ad Atene. Il progetto si compone di due elementi principali da armonizzare: la città e il bosco racchiuso nel parco, contenente gli scavi archeologici.
La proposta vincitrice del progetto mette in risalto la progettazione di uno spazio pubblico che include il museo, gli scavi archeologici, le aree ricreative e sportive. L'area verde circostante, sarà completamente riprogettata, con la realizzazione di un parco pubblico all'insegna della sostenibilità e di una corretta viabilità.
La maggior parte della superficie del museo si sviluppa nel sottosuolo, a eccezion fatta per alcuni affioramenti in superficie e alcune fosse. La caratteristica peculiare è la relazione del complesso museale, con lo spazio circostante.
Il progetto prevede la realizzazione di uno spazio vuoto rettangolare, al centro del museo, che lo andrà a dividere in 4 ali distinte. I tetti si alzano dal suolo, a formare superfici inclinate e calpestabili che prolungano l'area del bosco fino su ai tetti, con lo scopo di offrire condizioni confortevoli per l'illuminazione e la ventilazione naturale, per visitatori e dipendenti.
Infatti, i 14.362 mq dell'edificio presteranno grande attenzione ai principi bioclimatici, senza lasciare alcuna impronta ecologica. Un anfiteatro all'aperto da 500 posti, sorgerà nell'area circostante a completare il progetto.
PICS BY:Tsolakis ArchitectsPost is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
Timeless Beacon by MAD architects
Ma Yansong was invited by Guangdong Nanhai Art Field to complete an art installation named “Timeless Beacon” in Taiping Xu, Nanhai, Guangdong province of China.
The design renovated Taiping market, known as the largest abandoned building in Taiping Xu, a once...Timeless Beacon by MAD architectsLeggi altro
Ma Yansong was invited by Guangdong Nanhai Art Field to complete an art installation named “Timeless Beacon” in Taiping Xu, Nanhai, Guangdong province of China.
The design renovated Taiping market, known as the largest abandoned building in Taiping Xu, a once bustling fair established in the late Ming Dynasty and and flourished for centuries until the 1980s when fishermen, businessmen, and villagers gathered there for trading.
However, the onset of an urbanization boom changed everything, gradually pushing young people to seek opportunities outside the village. Meanwhile, the internet era began overshadowing the need for physical markets, leading to a slow abandonment of the formerly buzzing fair. On the side of Taiping’s deserted streets, concrete houses occasionally interspersed with old brick buildings emerge. There, a couple of elderly residents sit at their doorsteps and chat, painting a picture of a prosperous era that has now gone into decay.
“I see many plants growing towards the sun from the gaps of the abandoned building. We hope to create a sense of vitality and rebirth from the ruins, so that people can feel new energy and perception from the old structure, as well as new understanding of time to this whole area.” – Ma Yansong
The quiet village contrasts the contemporary backdrop of a fast-growing city across the river. When the function of the place is no longer important, the emotion and inspiration it carries are the value that is left by the building. MAD intends to parallel the time scales of history and future through design, forming a surreal scene that brings people back to imagination.
A three-story building is wrapped in reflective film, a new material that blurrily mirrors the surrounding old streets through the building’s façade and inner space, respectively. At the top, a towering multimedia light device is enveloped in colorfully delicate pieces of cloth, fluttering in the wind romantically. At night, it transforms into a new “lighthouse” of the village, creating a dreamy aura along the bankside.
Timeless beacon, the art installation will be on show until the summer of 2024.
Pics by Tian FangfangPost is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
Jinyun Quarries by DnA_Design and Architecture
The mountainous landscape of Jinyun County in Zhejiang Province, China, has been shaped by the manual mining of natural stone. For the rugged and hard-to-access region, the Beijing architect Xu Tiantian and her team were asked to develop strategies...Jinyun Quarries by DnA_Design and ArchitectureLeggi altro
The mountainous landscape of Jinyun County in Zhejiang Province, China, has been shaped by the manual mining of natural stone. For the rugged and hard-to-access region, the Beijing architect Xu Tiantian and her team were asked to develop strategies for new uses for nine of the over 3000 small, abandoned quarries, which now provide a stage for cultural and social activities, and simultaneously strive for ecological improvements and create new economic perspectives for the rural population. The pits, provided with new functions, have become part of a public infrastructure that puts historical aspects extending back over a thousand years as well as the everyday culture heritage in a new context. The exhibition, which reached us from Beijing by the most sustainable means of transport possible, namely by train, communicates the breath- taking sense of space in the stone quarries of Jinyun in a large-scale installation. Spacious, translucent models, photos, plans, and films visualize the complex structure of the spaces carved into the rock.
In 2021, the Beijing architect Xu Tiantian and her firm DnA_Design and Architecture were awarded a commission to develop new utilization concepts for the old and today abandoned stone quarries in the northern part of Jinyun County in Zhejiang Province. Located in direct proximity to Songyang, where Xu Tiantian has already very successfully realized revitalization projects for the rural area, which have received close international attention, are over 3000 disused small stone quarries that, until recently, were still mined manually. The nine stone quarries that have been worked on by Xu Tiantian and her team since then are located in a valley named Xiandu with an impressive natural landscape and bizarre volcanic rock formations that is already a tourist attraction today. To support the development of the region with the measures, the project strives for ecological improvements, while simultaneously creating social and cultural locations to be used by both the local population and visitors. The converted stone quarries that have been given a new use are part of a public infrastructure that puts historical aspects going back over a thousand years as well as the everyday cultural heritage in a new context.
The Transformation of the Quarry Landscape of Jinyun
The landscape of steep mountains and narrow valleys in Jinyun County today was shaped by the small-scale exploitation of local stone quarries that were in operation for decades and thus led to considerable interventions in the natural landscape. With the Xiandu Scenic Area, the region already attracts many tourists today. The temple for the legendary Yellow Emperor (Huangdi), who has already been honoured for over 3000 years as the founder of the Chinese nation, has an impact far beyond the region. According to the legend, he ascended the local Dinghu Mountain into the heavens on a dragon after achieving immortality. The temple, which was destroyed in the Ming dynasty (1368–1644), was reconstructed in 1994 and has regularly been used since then for commemoration ceremonies, and was admitted to the National List of Immaterial Cultural Heritage in 2011. Moreover, in natural and artificially created caves, there are 125 important stone calligraphies, the oldest of which comes from the Tang dynasty (617–907), which have been listed as national cultural heritage since 2001.
Jinyun County is located in the southern centre of Zhejiang Province. Nearly 80 per cent of the region is covered by forest, thus making agricultural production on the rocky substrate difficult due to the scarcity of fertile soil. The inhabitants therefore relied on the hard profession of the stonemason, and until recently carved the material from the rock face manually. In the region, the massive stone blocks were used for the construction of houses, whose height was, however, limited by the heavy weight of the material. The stone quarries have now been abandoned for some years, are used in part for chicken farming and in part as fish ponds, or have fallen into disrepair.
Due to the on-going transformation of society and the socioeconomic challenges, as well as the need for new perspectives to counter the exodus from rural regions, the administration is seeking new possibilities for dealing with the remainders of the archaic mining industry on the one hand, and new sources of income for the population on the other. In addition, the stone quarries today gape like wounds in the natural landscape and urgently require ecological improvements.
The Projects
The exhibition presents all of the nine former stone quarries that have already been completed for new utilizations as well as those in planning. The individual locations are each characterized by very individual and random forms cut into the rock, and are connected by a footpath that is routed over stairways due to the differences in elevation. The stone quarries are situated within a radius of one kilometre and contribute as a pilot project to revitalizing the landscape and the region by means of the smallest-scale interventions possible. The simple, very careful interventions by the architect contrast with the ‘over-designing’ of rural areas, in the sense of kitschy romanticizing or ‘Disneyfication’, which has become common in many places in China.
New Uses for the Quarries
Some of the immense—often cathedral-like—spaces in the rock face, which were created by chance when the stone was quarried and are up to thirty-eight metres high, have good acoustics and are thus suitable for performances of traditional Wu opera or as spaces for presentations. At another station, former stonemasons
demonstrate the quarrying of stone in live presentations. There are also huge stone chambers that are used as a teahouse, or platforms from which visitors can observe the sunset through a spectacular hole in the rock face.
The nine stone quarries are connected with one another via a valley with a small village. An information centre with a stone quarry park with water surfaces, in which visitors will be given insights into history, flora, and fauna, is being planned there. Besides new locations for social and cultural infrastructure, possibilities for economic development, for instance, a restaurant for catering to guests and an education centre for processing natural stone are also being created.
With their interventions, the architects are transforming the relicts of a landscape shaped by a work culture of hard physical labour into a symbol of the economic and cultural transformation in the rural area, which also contributes to socioeconomic and ecological improvements. The spatial experience in the amorphous caverns, dramatic natural illumination, and acoustics offer an experience that is not possible in such a way in the normal day-to-day life of rural and urban populations. Embedded in the natural and cultural landscape of past centuries, a necessary measure is combined with a contemporary world of experience that brings together the different expectations and possibilities.
Photocredits: Wang Ziling © DnA_Design and ArchitecturePost is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
Olympic Village for the 2026 Milan-Cortina Olympics | SOM - Skidmore Owings & Merrill
For the design of the Olympic Village, an architecture competition was launched to which 27 groups made up of 71 studios of nine different nationalities were invited. The design of the Olympic Village area...Olympic Village for the 2026 Milan-Cortina Olympics | SOM - Skidmore Owings & MerrillLeggi altro
For the design of the Olympic Village, an architecture competition was launched to which 27 groups made up of 71 studios of nine different nationalities were invited. The design of the Olympic Village area was entrusted to Skidmore, Owings & Merrill - SOM: the studio that had ranked second in the competition for the masterplan. The project was praised for its dialogue with and openness towards the rest of the masterplan and the neighboring parts of the city. The Olympic Village, compared to the initial proposal of the masterplan, will be built with lower and harmoniously spread buildings, integrated with amenities to create a city district for multiple generations, with pedestrian spaces and squares that are also well connected to the new spaces under development in the areas adjacent to the railway yard.
The Olympic Village - which will be developed by COIMA SGR, Covivio and Prada Holding - represents the first step in the great urban regeneration project of Scalo Porta Romana.
The design of the Olympic Village proceeds in parallel with that of the Scalo Porta Romana masterplan. The tight deadlines of the industrial development program for the redevelopment of the Porta Romana railway yard follow the timetable imposed by the planning of the Winter Olympics, which foresee the delivery of the Village in July 2025.
Positioned in the southwest quadrant of the Yard, for continuity with the existing functions in the area and to create balance across the district, the land area of 47,000 square meters will host the athletes' village of the 2026 Winter Olympics which, at the end of the competition, will be converted by COIMA SGR into student housing equipped with all the necessary services for students, in addition to amenities for the public as requested by the Milano Cortina Foundation.
Thanks to the public/private collaboration between the proponents and the Milano-Cortina Foundation, with the Municipality of Milan and the Lombardy Region, the Olympic Village will be developed by combining the needs of use during and after the competition, creating a village with zero environmental impact according to the NZEB (Nearly Zero Energy Building) requirements. The urban regeneration project of the village, and of the railway yard, adopts an "outcome investing" approach, with the aim of being able to contribute to a positive social impact in the community.
The project was studied right from the start in its post-Olympics configuration, allowing the physical spaces and services designed for athletes to flow into the future district, minimizing reconversion works and environmental impacts. The materials used for the Olympic Village will be chosen for their sustainability characteristics (recyclability, reuse, environmental friendliness). All buildings will be LEED® certified, the building structures will be permanent and the temporary ones will be reusable.
More than 30% of the energy will be produced thanks to the installation of solar thermal and photovoltaic systems; rainwater will be collected and reused, with a reduction in the use of drinking water by over 50% and a CO2 reduction of 40% for heating and cooling.
The Olympic Village’s urban structure, designed with its ultimate transformation in mind, is organized into three functional sectors.
1. The residential area and some communal facilities will eventually become student accommodation and follow criteria of simplicity of adaptation between the Olympic phase and their ultimate use. The design reflects the small industrial and artisan complexes typical of this part of the city, articulated in different buildings. The ground floor retains a predominantly public role, providing access to day-to-day services, first for the athletes and then for the students and citizens.
2. The central part of the facility is intended for the services and amenities of the Olympic phase (reception services, catering, transport hub, etc.), which will subsequently be converted into community amenities. The existing industrial buildings will also be preserved and integrated as part of this area, reflecting the location’s past while creating an attractive urban environment for meeting, exchanging and creating communities.
3. The last sector is the one that both in the Olympic phase and in its final form has the most public role: the Olympic square. This space can be permanently configured immediately, with access routes to the park and will be the only area of the Olympic Village open to the public during the event to then be able to host an exhibition space. The pedestrian paths make up a structural part of the system, along with planting and outdoor public spaces.
The Village after the Olympics
With the goal of converting from an Olympic function to a student residence function in just four months, the Olympic Village will be transformed into a sustainable urban experimentation laboratory focused on people, community, integration and resilience; it will be a vibrant ecosystem of student housing, residences, co-working, community amenities and public spaces; it will be a place of exchange and debate in the city: it will attract young people, entrepreneurs and micro-companies, who will be able to socialize, experiment and share.
The area will be managed through a digital platform capable of monitoring the performance of buildings and involving the community, with the provision of the digital twin.
Greenhouses and vegetable gardens are planned for the production of food within the area, allowing the creation of the first village for students with zero-kilometer products. The athletes' homes will be reused for their new student housing destination (about 1,000 beds) and can also be used by others outside the academic period; the park and railway side buildings in the area of the Olympic square will be used for affordable housing; the Olympic Village Plaza will be the new square of the neighborhood, which will overlook the shops and establishments planned at street level; this will also be where farmers' markets and events can take place.
The center will be developed with consideration of the surrounding fabric: the permeability between open and public spaces will allow the creation of a community that will be able to take advantage of the new areas integrated into the existing ones; the mixed-use nature and ancillary services will bring the neighborhood to life; recreational and cultural programs – as well as collaborations with local associations and companies – will enable the activation of communities and the creation of a new centrality for Milan, also in public-private partnership.
The area of the Porta Romana railway yard is part of the railway stations program agreement signed by Ferrovie dello Stato, the Municipality of Milan and the Lombardy Region, and in relation to the Olympic Village to be built for the Milano-Cortina Foundation and the International Olympic Committee, in implementation of a national law specifically prepared to speed up urban planning procedures. COIMA SGR, Covivio and Prada Holding were awarded, through participation in the tender launched by the FS Italiane Group in January 2020, the Porta Romana railway yard (an area that covers an area of approximately 190,000 square meters, in addition to the residual portion of 26,000 square meters of railways) for 180 million euros.
Photocredits: SOM, PixelflakesPost is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
-
The Glass lift in the town of Arendal in Southern Norway is not only a visible architectural landmark with the very best views of the town. It is also becoming one of Norway’s greatest public attractions. During the first year after the opening, the twin lifts did more than 250.000 trips. Based...The Glass lift in the town of Arendal in Southern Norway is not only a visible architectural landmark with the very best views of the town. It is also becoming one of Norway’s greatest public attractions. During the first year after the opening, the twin lifts did more than 250.000 trips. Based on a careful assessment of four persons per trip, more than one million people used the lifts during the first year, or 1/5 of Norway’s population! By comparison, the town of Arendal has only 45.000 inhabitants…Leggi altro
The challenge was how to connect the upper hill to the Market Place below. The twin glass lifts cut through the rocks, ‘bridge’ the two parts of the town. The lifts facilitate the transition from car-based transportation to transportation by bicycle, foot and wheelchair, improving access to the hill for everyone. Once you reach the top, one arm is a bridge link to the hill and the built-up area beyond. whilst the other arm points towards the town center below, descending into a viewing platform only stopped by a wide sheet of glass with panoramic views over the townscape.
The lifts are reached from an existing tunnel connecting the Market Place and the Railway Station. A shaft was blasted through the rocks to form the lift shaft. When the lifts emerge above ground, the shaft continues as an open steel structure supporting the bridge. The shaft, the bridge and the lifts are illuminated so that the structure always appears attractive. The steel structure hides the integrated lighting, thus avoiding light pollution.
The lifts improve mobility, connecting two parts of the town, strengthening the quality of public space and urban life. This is an example of how to solve an urban infra structural challenge in a new way, without cars and roads.Post is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
Susanna Tradati di Nemesi Architects illustra un'idea di città come luogo dell'immaginazione
Dal 21 marzo al 4 settembre 2022, presso la Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea di Roma si è svolta la mostra "INTERTWINGLED The Role of the Rug in Arts, Crafts and Design" a cura di...Susanna Tradati di Nemesi Architects illustra un'idea di città come luogo dell'immaginazioneLeggi altro
Dal 21 marzo al 4 settembre 2022, presso la Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea di Roma si è svolta la mostra "INTERTWINGLED The Role of the Rug in Arts, Crafts and Design" a cura di Martí Guixé e Inga Knölke.
L'esibizione ha mostrato, attraverso l'esposizione di oltre 80 opere, il tappeto e l’arazzo in diversi contesti: partendo dall'arte, l'artigianato e il design, si è voluto poi proiettarlo in ambiti più concettuali e che abbracciano ideali quali il nomadismo, la decentralizzazione del potere, la narrazione non lineare e il concetto di unione.
In merito alla mostra, l'architetto Susanna Tradati di Nemesi Architects ha voluto offrire una visione innovativa della "città".
L'idea di una città innovativa, secondo l'architetto, deve trascendere dalle regole, dai vincoli, dalla ripetizione dei luoghi e degli spazi e presentarsi invece come luogo di immaginazione, come opera d'arte.
In questo contesto creativo, le forme e gli aspetti geometrici della città possono dialogare, confrontarsi, deformarsi e convivere in un pieno equilibrio in cui gli spazi vuoti si relazionano ai pieni.
Pensando alla Grande Bellezza, in particolare è la città di Roma che, in quanto ricca di identità, significato, storia e futuro, può essere pensata come luogo di immaginazione e costruzione di nuovi scenari: gli spazi pubblici, il paesaggio, l'ambiente costruito potranno in futuro confrontarsi e modellarsi per immaginare nuovi volti della città.
Post is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
Gruppo Ingegneria Torino ha partecipato alla riqualificazione e trasformazione di un fabbricato esistente, attualmente adibito ad uffici, in un centro di ricerca e innovazione del caffè denominato “Casa 1895” presso lo storico stabilimento Lavazza di Settimo Torinese.
Le attività del Gruppo...Gruppo Ingegneria Torino ha partecipato alla riqualificazione e trasformazione di un fabbricato esistente, attualmente adibito ad uffici, in un centro di ricerca e innovazione del caffè denominato “Casa 1895” presso lo storico stabilimento Lavazza di Settimo Torinese.Leggi altro
Le attività del Gruppo hanno riguardato:
-la verifica di resistenza al fuoco delle strutture portanti e la progettazione degli interventi edili di compartimentazione e protezione al fuoco
-la progettazione impiantistica relativa al nuovo impianto sprinkler e all’adeguamento degli impianti di distribuzione dei gas tecnici.
La prima fase riguarda la raccolta e analisi della documentazione relativa all’epoca di realizzazione del fabbricato e la verifica di resistenza al fuoco delle strutture, mediante analisi FEM, basata sui risultati delle campagne di indagini strutturali redatte da GIT e precedentemente realizzate.
La seconda fase è finalizzata alla progettazione degli interventi di protezione al fuoco strutturali e di adeguamento delle aree oggetti di intervento, oltre alla progettazione degli elementi di compartimentazione e protezione degli attraversamenti impiantistici previsti nel nuovo progetto.
La terza fase dell’intera attività consiste nella D.LL. nel Coordinamento della Sicurezza in fase di Esecuzione relativamente agli interventi previsti di adeguamento antincendio e la successiva certificazione degli elementi strutturali e di compartimentazione ai fini della pratica SCIA VV.F.
La progettazione impiantistica ha riguardato:
-adeguamento della rete idranti interna ed esterna al fabbricato, con interventi di risistemazione e di aggiunta di nuovi idranti
-realizzazione nuovo impianto di spegnimento automatico sprinkler, del tipo “a preazione”, a protezione della nuova area adibita a deposito caffè crudo e area tostatrice
-adeguamento degli impianti di distribuzione dei gas tecnici (Rete Gas Metano, Rete Aria compressa, Rete Azoto, Rete acqua di processo).
Photo Credits: Gruppo Ingegneria TorinoPost is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
Il progetto Tenuta Sant'Elia: Cristal Trio, una soluzione trasparente e performante per l’architettura
La Tenuta Sant’Elia è una masseria storica del 1500 che è stata riqualificata e fortificata negli anni ’90.
Con il passare del tempo è stata trasformata in una struttura ricettiva, ideale...Il progetto Tenuta Sant'Elia: Cristal Trio, una soluzione trasparente e performante per l’architetturaLeggi altro
La Tenuta Sant’Elia è una masseria storica del 1500 che è stata riqualificata e fortificata negli anni ’90.
Con il passare del tempo è stata trasformata in una struttura ricettiva, ideale per matrimoni ed eventi.
È nata dunque l’esigenza di aumentare la capienza dei coperti, motivo per cui è stato deciso di coprire con una struttura leggera l’ampia corte interna.
Il progetto della copertura è stato affidato all’azienda Sprech, specializzata nell’ideazione e produzione di gazebo, pergole e tensostrutture da oltre 40 anni.
Sprech ha curato l’ideazione, la realizzazione e la posa in opera.
Qual è stato il risultato? Un' architettura leggera ch eha reso gli spazi armoniosi e che si integra perfettamente nel contesto architettonico già esistente.
La struttura è stata realizzata grazie all’assemblamento di Pergole Marte con tralicci in acciaio e doppio sistema retrattile in Cristal trio by Giovanardi nella parte inferiore e pvc nella parte superiore. Cristal Trio, è un film in pvc dalla trasparenza e flessibilità elevate che è stato sviluppato dall’azienda Giovanardi, nei laboratori di ricerca e sviluppo, per garantire massime performance in ogni situazione.Caratterizzato da una stabilità dimensionale che lo rende ideale per realizzazioni di grandi formati; inoltre, conferisce alla struttura un'ottima resa estetica, garantendo la possibilità di godere a pieno della visione del cielo aperto.
Consente di aprire e chiudere gli ambienti in modo agevole ricreando spazi in&outdoor in pochi minuti. La copertura garantisce la protezione dal sole, da vento e pioggia, allo stesso tempo.
Le pergole retrattili di Sprech permettono di ventilare la sala con una temperatura regolata in modo naturale grazie al doppio sistema retrattile delle stesse. La versatilità delle pergole retrattili permette di modificare le condizioni in presenza di particolari necessità (condizioni atmosferiche o un evento in cui venga richiesto un ambiente totalmente oscurato). Con Cristal Trio si possono inventare, progettare, immaginare soluzioni che partono da un’idea e si trasformano in tecnica ingegneristica.
Crediti:
Location Tenuta S. Elia Lecce
Project by: Sprech
Fornitura: Cristal Trio by Giovanardi
Post is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
The Tree Path è il sentiero sospeso tra i boschi firmato CRA-Carlo Ratti Associati. Si tatta di un percorso sopraelevato situato a Sabbioneta (Mantova) che collegherà la Ciclovia VENTO, una pista ciclabile lunga 700 chilometri che costeggia il fiume Po attraverso il nord Italia.
Il progetto...The Tree Path è il sentiero sospeso tra i boschi firmato CRA-Carlo Ratti Associati. Si tatta di un percorso sopraelevato situato a Sabbioneta (Mantova) che collegherà la Ciclovia VENTO, una pista ciclabile lunga 700 chilometri che costeggia il fiume Po attraverso il nord Italia.Leggi altro
Il progetto prevede un sentiero che unisca natura e innovazione, promosso da Office for Living Architecture (OLA), uno dei maggiori esperti al mondo in una tecnica conosciuta come Baubotanik secondo cui gli alberi possono diventare elementi architettonici in continua evoluzione, insieme all’organizzazione no-profit GAL Terre del Po.
Lo studio internazionale di design e innovazione CRA-Carlo Ratti Associati, ha ideato il percorso come un sentiero da percorrere in bicicletta o a piedi reso sensoriale grazie ai sensori IA per monitorare in tempo reale il contesto naturale ed artificiale, installati tra le chiome degli alberi di uno dei più noti siti del patrimonio mondiale per la sua applicazione pratica delle teorie di pianificazione urbana rinascimentale. I sensori digitali servono anche a misurare i fattori nell'atmosfera, dall'inquinamento dell'aria alla salute e allo stato di crescita dei singoli alberi. Inoltre, aiuteranno a garantire la vita a tutti gli organismi viventi che vi abitano. Il progetto utilizzerà il sistema di intelligenza artificiale fornito dalla piattaforma Mindicity Urban Intelligence realizzando la visione di un "Internet degli alberi".
Il Tree Path si svilupperà verticalmente su tre diversi livelli, raggiungendo i sei metri e aggirando il traffico stradale e i corsi d'acqua. Sarà appoggiato su due file parallele di piante che fungono da pilastri e le piante cresceranno intorno a un corrimano di acciaio inossidabile, trasformando la struttura del sentiero nel corso degli anni.
L'dea dell'architetto Ratti è di poter usare gli alberi come elementi di costruzione sfruttando l'intelligenza tecnologica nel rispetto dell'ambiente circostante. Per realizzare questo concetto, il team di CRA-Carlo Ratti Associati indaga la convergenza tra il naturale e l'artificiale portando avanti diversi progetti di mobilità sostenibile come The Tree Path.Post is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
Risolviamo i cedimenti di fondazioni e pavimenti
-
L’architetto Iosa Ghini firma la nuova collezione GSG Ceramic Design chiamata Cruise, una collezione completa che include un’ampia gamma di soluzioni dimensionali, disegnata nelle versioni “sospesa” e “a terra” di wc e bidet insieme ad un’ampia gamma di lavabi sospesi e in appoggio.
Come si...L’architetto Iosa Ghini firma la nuova collezione GSG Ceramic Design chiamata Cruise, una collezione completa che include un’ampia gamma di soluzioni dimensionali, disegnata nelle versioni “sospesa” e “a terra” di wc e bidet insieme ad un’ampia gamma di lavabi sospesi e in appoggio.Leggi altro
Come si legge dalla presentazione del progetto, la linea Cruise è l’incontro tra mondi differenti che viaggiano tra ambientazioni e stili diversi dove tutto ruota attorno alla parola chiave di trasversalità.
Le materie prime utilizzate per la realizzazione dei sanitari in ceramica sono state scelte puntando all’obiettivo di sostenibilità dell’azienda, infatti, il 100% degli scarti di lavorazione vengono reintrodotti nel ciclo produttivo. Inoltre, ogni wc è dotato di un sistema di scarico intelligente “Smart Clean” che comporta un risparmio di acqua potabile di oltre il 60% garantendo una pulizia molto più efficace. Infine, sempre basandosi sui principi di sostenibilità e riuso, anche la scelta degli imballaggi non è casuale, provengono infatti da materiali riciclati.
Nel connubio tra due mondi lontani, uno più sofisticato e classico e l’altro più moderno e di tendenza, i prodotti si adattano ed integrano ai diversi contesti in cui sono collocati e le diversità dei due caratteri si influenzano a vicenda. Ne viene fuori uno stile dalle linee decise ma allo stesso tempo morbide conferendo alle forme un carattere più accogliente e rassicurante.
La collezione comprende: “Transitional Mood” con lavabo a parete, vasca a parete o centro stanza in acrilico con troppopieno, vaso a terra senza brida con sistema di scarico Smart Clean e bidet a terra dal design elegante e sofisticato; “Eco Chic Mood” con lavabo free standing tondo, lavabo free standing ovale, vasca a parete o centro stanza in acrilico con troppopieno, vaso sospeso senza brida con sistema di scarico Smart Clean e bidet sospeso; “Minimal Pop Mood” con lavabo free standing ovale o quadrato, vaso sospeso senza brida con sistema di scarico Smart Clean, bidet sospeso e vasca a parete o centro stanza in acrilico con troppopieno.
Post is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
Design with Nature, l'installazione di Mario Cucinella che fa riflettere
L'architetto Mario Cucinella ha realizzato “Design with Nature” un'installazione che fa riflettere sui temi dell’economia circolare e del riuso nel quale le aree urbane diventano una concreta e nuova opportunità per...Design with Nature, l'installazione di Mario Cucinella che fa riflettereLeggi altro
L'architetto Mario Cucinella ha realizzato “Design with Nature” un'installazione che fa riflettere sui temi dell’economia circolare e del riuso nel quale le aree urbane diventano una concreta e nuova opportunità per ridurre l’impatto ambientale. Il fondatore e direttore artistico di Mario Cucinella Architects, ha realizzato l'opera partendo dall’idea che la città sia la “riserva” del futuro, nella quale è già possibile ottenere gran parte delle materie prime utili alla costruzione.
In quest'ottica, il progetto focalizza l'attenzione sul rapporto tra la natura e l'abitare offrendo spunti di rilfessione sui temi di cui l'installazione si fa portatrice: la transizione ecologica, la casa come primo tassello urbano e la città come miniera. Concetti che si mostrano attraverso una grande superficie che diventa paesaggio e rifugio per dialogare, condividere, leggere, riflettere, lavorare.
Questa è l'installazione pensata dal maestro Cucinella, un grande tavolo che possa risvegliare i principi di comunità, aggregazione, dialogo, comunione, interazione, socialità, valori che sono stati riscoperti in seguito ai tristi eventi degli ultimi anni. Sentiamo la necessità di ricongiurci e ritrovare l'equilibrio perduto con tutto quello che ci circonda in una versione di noi stessi più inclusiva e partecipativa.
Ovviamente, anche i materiali utilizzati per la realizzazione dell'opera sono coerenti al contesto contemporaneo che stiamo vivendo, sono state, infatti, impiegate materie prime derivanti da filiere naturali o da scarti trasformati e riusati. Qui, le città, giocano un ruolo decisivo diventando fonti inesauribili di risorse e materiali recuperabili attraverso processi circolari. La scelta dell'architetto di usufruire di materiali riciclabili si fonda sull'intento di dimostrare che la transizione ecologica è già in atto e che le aziende possono essere protagoniste di questo cambiamento.
Sarà possibile ammirare l'installazione al Salone del Mobile, dal 7 al 12 giugno, nel padiglione 15 di S.Project, successivamente all'evento i pezzi dell'installazione saranno destinati in altre location come una piccola biblioteca per una scuola, un'aula didattica, una seduta per uno spazio pubblico, un tavolo per un laboratorio.
Post is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream. -
Post is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream.
-
Immersa nel paesaggio a metà altezza tra lago e montagna, si è ricostruita una villa nel verde.
All'interno materiali e finiture diverse dal teak, alla resina, alle pietre, si alternano in uno scambio continuo tra caldo e freddo.Post is under moderationStream item published successfully. Item will now be visible on your stream.
Non ci sono ancora attività.